Vecka 20, fyra veckor till sommarlov!

Denna vecka har gått hyfsat fort och har gett mig lite att berätta om i bloggen. Den första saken stavas PIM och den andra Billroy and the space vampires. PIM står för Praktisk It och Mediekompetens och är en fortbildningskurs för lärare. Kursen bestod av tre examinationsuppgifter; ett informationsblad, en powerpoint-presentation och en video. Trots att uppgifterna var hyfsat lätta (för en van datoranvändare) var de ändå roliga och utvecklande. Jag har alltid viljat gå lite djupare i kontorsprogrammen på datorn, och nu fick jag äntligen en anledning.

 

Tre olika aspekter

I korta drag handlade alla tre uppgifterna om att förmedla ett budskap, fast på tre olika sätt. I den första uppgiften skulle man göra ett informationsblad (veckobrev, introduktion, etc). Jag valde att skriva ett informativt dokument om hur man kan förbättra sitt kroppsspråk och därmed kommunicera effektivare (hett lästips här!). Jag klarade uppgiften relativt lätt.

 

Den andra uppgiften var en powerpoint-presentation. Den var intressant eftersom jag, på något sätt, tagit mig tjugosju år genom livet utan att göra en endaste powerpoint-presentation. Jag valde att göra en presentation om Ubuntu.

 

Den tredje och sista uppgiften var klurigast. Eftersom jag, på grund av sjukskrivning, låg sjukt (haha) mycket efter med PIM, hade jag väldigt kort om tid på mig för denna del. Till slut lyckades jag dock få ihop en video som (efter några om och några men) blev godkänd. Eventuellt lägger jag upp videon på Youtube och länkar till den. Återkommer om detta.

 

I slutändan var PIM en rolig och lärorik IT-upplevelse. Dessutom fick jag ett diplom på köpet! Här är en länk till PIM:s hemsida, för den som är intresserad. Det finns en hel del nyttiga guider i hur du använder, till exempel, MS office och Excel, samt lite enkel bildbehandling och videoredigering.

 

Ett nytt projekt

Den senare delen av veckan har ägnats åt ett nyblivet serieprojekt (som antagligen kommer stjäla mycket uppmärksamhet från Trial and Error). Projektet heter Billroy and the space vampires och är en episk rymdsaga som jag håller på att skriva. Berättelsen kommer berättas i serieperspektiv. Jag vill hålla detaljerna hemliga än så länge, men här är en poster jag gjort till serien. Mycket nöje!


Billroy and the space vampires

En poster till Billroy and the spacevampires.

 

Johan, out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0