En halv-nörds bekännerlser

Igår samlades jag och mina närmaste vänner för att (i någon mening) fira valborg. Vi misslyckades att titta på någon brasa, men det känns ändå inte som det viktigaste i världen. Viktigare var det dock att vi lyckades ses! En negativ bifeffekt av att växa upp är ju att alla (undertecknad inkluderad) blir mer upptagna. Ens tid styrs och kontrolleras av scheman, kalendrar och att-göra-listor. Men det var inte det jag skulle berätta om egentligen.

 

Igår när vi satt ett gäng runt soffbordet så kom jag och tre andra killar in på tekniksnack (do we ever?). Vi diskuterade allt från hur Mac OS och Linux fungerar till hur den egentliga hårdvaran i en dator fungerar. Det som slog mig efter diskussionen var att jag, som alltid sett mig själv som en dator nörd, i själva verket inte är det. Jag är en halv-nörd. Vad menas då med detta? Jo jag är tillräckligt nördig för att veta hur man sätter ihop en dator från scratch och installerar ett operativsystem. Jag är tillräckligt nördig för att vara intresserad av att skriva html och spela datorspel. Men när det kommer till hur tekniken bakom datorn egentligen fungerar, där är jag helt lost.

 

Eftersom jag alltid är sugen på att lära mig nya saker gjorde jag idag ett vettigt inköp för personer som mig. Jag köpte boken Hur funkar det? Som ges ut av teknikprylskedjan Kjell & co. Missförstå mig rätt, det här är inte smygreklam för nämnda butikskedja, men boken känns ändå som en prisvärd (39 kr) introduktion till teknik och datorer. Jag menar det är ju inget fel med att bli en smartare konsument genom att förstå de saker man köper och sedan använder.


Kjell och Co:s bok

Hur funkar det? Är detta

lösningen för vetgiriga?

 

I torsdags släpptes den senaste LTS (Long term support) versionen av Ubuntu, med kodnamn Lucid Lynx. Installerade det på netbooken (skriver detta inlägg på den) och kunde konstatera att det som redan var bra, helt enkelt hade blivit bättre. Uppstarten var kanonsnabb och all hårdvara fungerade från start, till och med den inbyggda mikrofonen som inte fungerade på den förra releasen. För att bättra på mitt nördrykte kan jag erkänna att jag beställt vinylklistermärken med Ubuntuloggan så att jag kan pryda min netbook med den. Det kommer bli coolt.


Ubuntu Lucid Lynx på netbook eee 900

Ubuntu Lucid Lynx på min netbook eee 900.


Och till alla er halv-nördar där ute, stay alive!

Johan, out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0